Noord-Vietnam – familie, Sapa en Halong Bay <3

Na een beetje van de schrik te zijn bekomen (zie vorige blog) was het tijd om in te pakken voor onze rondreis door zuidoost-Azië.

Omdat de meeste spullen bleven liggen in Mui Ne moest het dus in een klein rugzakje (ja, echt klein!). Voor Johan niet zo’n grote uitdaging maar des te meer voor mij. Dus na een selectie van een selectie te hebben gemaakt was het tijd om te gaan!

Mijn ouders hadden vooraf al een trip geboekt naar Halong Bay, iets wat op mijn lijstje stond en op die van mijn vader. Eerst met de taxi naar het Ho Chi Minh en daar vertrokken we naar Hanoi! Na een paar uur vertraging vanwege hevige regenbuien naar Hanoi. Want hier regent het ook wel eens hoor! En dan regent het gelijk hard!

Aangekomen in Hanoi hadden we een fijn hoteltje maar het liep allemaal even iets anders door iets met een ziekenhuisbezoekje (neeeeee niks ernstigs)! De volgende dag vertrokken we met de bus naar Batu Long Bay. Dit is een baai naast Halong Bay, en een stuk rustiger omdat er maar een aantal bootmaatschappijen het recht hebben om in deze baai te varen, in tegenstelling tot Halong Bay. Dit is dus niet de #tipvanmanon maar #tipvanrob.

Halong Bay
In de haven stapten we op een bootje om naar de Dragon Pearl te varen, dit was de boot waarop we een aantal dagen zouden verblijven. En die was mooooooi! De omgeving waardoor je vaart is onbeschrijfelijk. Alsof je door een filmset aan het varen bent. Je hoort niets, ziet roofvogels en het kan niet anders, dan dat je er helemaal zen van wordt. Tijdens de tocht heb je de mogelijkheid om aantal keer te gaan kajakken. Zeker doen! Zo zijn we een keer gaan kajakken tijdens zonsondergang en hebben we ook een langere tocht gemaakt tussen de rotsen, onder andere door een mini gangetje (uitdaging).

De dag dat we aankwamen op de boot was tevens mijn verjaardag. Jawel, ik ben officieel nu 30 jaar (au!). Die avond hadden we een diner.

Het diner was op het dek van de boot, heel schön. Ontzettend speciaal om dit met het hele gezin te vieren, dit had ik me een week geleden niet kunnen voorstellen! Toen ik naar beneden liep voelde ik al een beetje nattigheid omdat daar vlaggetjes hingen en een hele grote 30. Na een heerlijk diner op het moment dat ik dacht, ah wat fijn er wordt geen aandacht aan besteed. Kwam daar de voltallige bemanning aanzetten, om mij jawel, te feliciteren. Degene die mij een beetje kennen weten dat die spotlight van mij niet perse moet. Daarna zong de mechanic guy nog een vietnamees country nummer met de gitaar. Heel mooi! En kwam er een taart, speciaal gebracht door de vader van de guide met de speedboot. Kortom dit alles maakte het voor mij de mooiste verjaardag ever met de liefste familie en het liefste vriendje ever. Onvergetelijk.

Na 2 nachten op de boot was het tijd om terug te gaan naar Hanoi. Vanaf daar vertrokken we de volgende ochtend richting Sapa. Samen met onze vage chauf, die zijn dancemoves nog even demonstreerde aan Johan gingen we richting Sapa. Na een rit van 5 uur door het groene landschap kwamen we aan in Sapa. Hier hadden we een lunch en daarna moesten we een rugzakje inpakken voor de nacht want we gingen een trekking doen en bleven onderweg slapen in een homestay. De eerste trekking ging door de dorpjes waar verschillende stammen leven. Op een rustig tempo liepen we richting de homestay. Wat betreft het weer hadden wij ontzettend veel geluk want het was lekker warm maar je kan het hier ook goed koud krijgen en regen.

Sapa
Om een uur of 4 kwamen we aan bij de homestay. Het is echt een homestay, wij sliepen bij een alleenstaande Vietnamese vrouw. ’s Avond mochten we helpen met het koken en daarna aten we met z’n allen binnen, buiten was het inmiddels afgekoeld. Dit was de eerste keer in ruim 2 maanden dat het een beetje koud was, ook wel eens lekker! Tijdens het eten kwam de eigenaresse met het happy water (rijstwijn) aanzetten. Volgens de guide kon ze er nogal wat van, dus ze bleef maar proosten. Wat een geniale avond was dat! Daarna was het tijd om te gaan slapen. De volgende ochtend vertrokken we voor de volgende trekking. Deze was vrij lang maar enorm mooi. Sommige plaatsen waren wat glad en we liepen door de rijstvelden. Johan stapte twee keer in het rijstveld en Tess gleed een beetje uit ;-). Na 9 km waren we weer terug en bezochten we ’s middags nog een waterval. De volgende ochtend was het weer tijd om richting het vliegveld te gaan om weer terug te vliegen naar Ho Chi Minh.

In een korte tijd hebben we veel van Noord-Vietnam gezien en het was heel tof. Zeker een aanrader om te bezoeken! Voor mij was het extra speciaal om dit stukje van de reis te doen met de familie <3!